Archive Monthly Archives: maj 2016

Gymnastics Strength Training

Hej!

Lyssnade förra veckan på podcasten The Tim Ferriss Show där gästen var Christopher Sommer, USA´s förra landslagskapten i gymnastik. Avsnittet handlade i det stora hela om träning och rörlighet men mer specifikt om hur Sommer tränar sina atleter och hur man inom gymnastiken ser på styrketräning och rörlighet. Kan varmt rekommendera att lyssna för alla träningsintresserade.

Huruvida har Sommer via hemsidan https://www.gymnasticbodies.com videokurser online till försäljning och jag köpte faktiskt en fyra veckors grundkurs i Gymnastisk Styrketräning (Gymnastics Strength Training). Kostnaden var 75 dollar och jag är nu 2 veckor in i kursen.

Upplägget ser ungerfär ut som följande, dag 1 till 5 får man videoklipp med nya övningar för styrka och rörlighet, övningar man kan utföra hemma utan utrustning. Dag 6 sätts alla övningar man lärt sig ihop till ett pass. Sedan fortsätter detta på samma vis under vecka 2, 3 och 4 med nya övningar.

Hitills känns allt superbra och det är verkligen grundläggande övningar och inte många minuter man behöver spendera varje dag så att hålla sig till programmet är inget problem.

För mig personligen är den stora fördelen med detta program att jag forhoppningsvis blir fri från skador i min träning. Dels utförs övningarna med endast kroppsvikt vilket minskar skaderisken, dels är övningarna utformade för att öka ens rörlighet, något som ytterliggare minskar risken för skador.

Ser fram emot att fortsätta med denna typ av kroppsträning och så får vi se vart det leder, just nu mycket motiverad! En ytterligare anledning att jag är sugen på kroppsträning är att jag läste följande inlägg: Calisthenics för nybörjare på sajten www.fitnessfia.com. Kolla in posten som är grymt informativ och tipsar om 4 bra grundläggande övningar.

// Joakim

Smör från gräsbetande kor!

Smör från gräsbetande kor har vad jag vet länge varit omöjligt att få tag på, inte ens på eko-affärerna i Göteborg har det funnits. Och det där med gräsbetessmör är något som är väldigt värt att få tag på för många hälsomedvetna, speciellt personer som vill göra smörkaffe eller bulletproof kaffe.

Sedan ett år tillbaka finns det dock att få tag på, på Mynta Eko i Kvillebäcken i Göteborg. Det kostar cirka 40 kr per 250 gram men är dock det absolut bästa smöret man kan få tag på.

Ett litet tips bara!

// Joakim

Billigaste Foam Rollern

Hej!

Har gjort ett superkort videoklipp där jag visar upp den billigaste foam rollern man kan få tag på, nämligen ett “plaströr” från byggvaruhandeln. Kostar 30 kr och fungerar hur bra som helst.

https://www.youtube.com/watch?v=v-PlWldxHeI

// Joakim

Second Hand Göteborg På Googles Förstasida

Hej!

För ett par månader sedan startade jag sidan www.secondhandgbg.se, idén var enkel, att erbjuda en enkel och användarvänlig guide över Göteborgs second handutbud med aktuell och relevant information samt att hamna på Googles förstasida via söktermen “second hand göteborg”. En sökterm som har ca 2000 sökningar per månad.

Målet är sedan ett par dagar tillbaka uppnått och just då låg jag på plats fem, men det skiftar upp och ner ett par platser hela tiden. Jag är väldigt nöjd och har med detta projekt lärt mig en hel del saker, bland annat:

-Hur WordPress fungerar.
-Hur Google fungerar och vilka sidor som rankar högt respektive lågt.
-Hur Google Adsense (annonser på bland annat hemsidor) fungerar.
-En hel del om Göteborgs second handutbud.
-Hur jag gillar att arbeta och hur jag inte vill arbeta med diverse projekt.

Fortsättningsvis kommer jag uppdatera sidan med fler butiker och helt enkelt låta den vara en tillgång där ute på internet. Inga större förändringar med sidan är planerade i nuläget.

(Bilden i toppen av inlägget från butiken Välkommen Åter)

// Joakim

Hur Man Gör Smörkaffe

Jag har skrivit om det förut i mer detalj här men igår gjorde jag en enkel video om hur det kan se ut när jag gör det hemma i mitt kök. Kolla in klippet nedan. För övrigt är det kul att göra små klipp och försöka bli mer bekväm framför en kamera osv. Planerar att göra en del video-klipp den kommande tiden. Enjoy!

// Joakim

S Health – Samsungs hälsoapplikation!

Vad är S Health?

S Health är Samsungs smartphone-applikation för att mäta samt registrera diverse markörer som har med hälsa, sömn, kost och aktivitet att göra. Med en inbyggd sensor på telefonens baksida (bredvid kameralinsen) som man sätter sitt pekfinger emot kan telefonen mäta ens puls, syrenivå i blodet eller ens stress-nivåer. När det gäller stressnivåerna så känner sensorn av hur oregelbunden ens puls är och baserar sitt svar på det, har man hög oregelbundenhet i pulsen vid vila så är detta bra och ett tecken på låga stressnivåer, har man för lite oregelbundenhet och en jämn puls vid vila är detta ett tecken på stress och inte tvärtom som man kanske skulle kunna tro.

Fungerar som en hälso/fitness-journal utöver ett mätinstrument.

Förutom att mäta puls, syrenivå i blodet och stress-nivåer så kan man manuellt registrera information i appen så som hur länge och bra man sovit, hur många koppar kaffe man dricker varje dag, vad man ätit och hur många kalorier man konsumerat, hur många steg man har tagit under dagen (om man haft mobilen i ficken dvs), ens vikt eller blodtryck samt mycket mer. Det blir helt enkelt som en logg över vad man väljer att registrera och mäta. Snygga grafer över ens resultat visar tydligt på om man lyckats med sitt mål, till exempel att dricka mindre än ett visst antal koppar kaffe per dag, om man nu har det som mål.

Mina egna resultat.

Inför att skriva detta inlägg så testade jag att mäta puls, syrenivå och stressnivå på mig själv av ren nyfinkenhet men även för att ni skulle kunna få en bild över hur gränssnittet och appen ser ut.

Nedan är bild på pulsen, 70 slag per minut vilket är inom det normala intervallet vid inaktivitet.

Puls

 

Nästa bild är på min syrenivå i blodet, vilken hamnade på 98%, också detta får anses normalt.

Syreniva

 

Sista bilden är på mina stressnivåer, som är medelhöga vid mättillfället.

Stressniva

Är mätningarna korrekta?

En del intressanta observationer jag gjort när jag mätt stressnivåer är bland annat att jag alltid får mina lägsta nivåer när jag mäter samtidigt som jag gör en andningsövning, vilket indikerar på att övningen hjälper helt enkelt. När jag lät en ganska otränad, ohälsosam och bakfull polare mäta sin stress under ett pass discgolf-pass visade mätaren på max stress, hans kropp mådde uppenbarligen inte bra just då och det fick vi ett kvitto på. I övrigt verkar alla personer som är mer åt det stressade och neurotiska hållet få just höga stress-nivåer när de mäter och mer avslappnade personer får lägre nivåer, vilken helt enkelt är ett tecken på att sensorn gör sitt jobb och mäter korrekt.

För mer information om S Health appen samt vilka tillbehör (vågar, pulsmätare, blodsockermätare mm) samt vilka tredjeparts-appar som är kompatibla med S Health klicka här.

(Bilden i toppen av inlägget är en random träningsbild på mig själv, träning och hälsa är ju en solklar koppling)

// Joakim

Save

Save

Save