Archive Monthly Archives: december 2016

AppFokus.se – Ny sajt om appar!

Hej!

Har återigen lanserat en ny webbsida. Testar mig hela tiden fram när det gäller vad jag vill skriva om och vad jag tror har potential framöver. Testar nu på av diverse anledningar att skriva om appar. Olika typer av appar och kategorier av appar.

Gillar nästan mest processen av att skapa sidan, bilderna, upplägget och hela strukturen. Blev väldigt nöjd den här gången.

www.appfokus.se är adressen.

Senaste inlägget som jag skrev är ett på nästan tusen ord om stegräknare till mobilen. Kul att sammanställa!

Ha det bra!

Second Hand Stockholm – Second Handguide Online

Hej!

Som jag skrev på min Facebook för ett tag sedan så har jag nyligen lanserat www.second-hand-stockholm.se – en guide till stockholms second handutbud. I skrivande stund innehåller guiden närmare 50 butiker och läsaren får ta del av all relevant information samt fina bilder från butikerna och deras sortiment.

Denna sida är väldigt lik www.secondhandgbg.se vilket är ett medvetet val då jag vill hålla det enhetligt.

Huruvida, sidan är LIVE sedan ett tag tillbaka och processen att skapa den har varit  väldigt trevlig!

Ha det bra och rekommendera sidan till någon Stockholmare eller så =)

Ha det bra! //Joakim

Börja Meditera Hemma Varje Dag! (+varför & hur)

Börja meditera hemma varje dag. Ett inlägg om hur jag mediterar och varför jag försöker göra det varje dag. Samt en uppmaning till er alla att också göra så (eller i all fall testa på det)!

Gå direkt vidare till:

Jag har mediterat från och till under ett par års tid nu. I perioder har jag mediterat 30 min varje dag under flera månaders tid. Ibland har det blivit mer sporadiskt och under en period mediterade jag på varje vecka på Göteborgs Zen Center. På “centret” tog jag även en introduktionskurs om att meditera enligt deras metod och hur deras lära fungerar. Något jag definitivt kan rekommendera. Det var verkligen en skön vibe och massa sköna personer i deras lokal på Masthuggsterassen i Göteborg!

Vilka fördelar meditation ger mig!

Med ovanstående introduktion tänkte jag dela med mig av vad jag har märkt att meditation gör för mig (sedan har vi även alla vetenskapliga rön om hur bra meditation är för oss, exempelvis tar denna artikel upp forskning kring meditation och dess fördelar).

Känner ett påtagligt välbefinnande!

Jag känner ofta ett välbefinnande och ett lugn vid meditation som är mer påtagligt än annars i vardagen. Denna kännsla följer även med mig en tid efter att jag avslutat meditationen. Ju längre tid jag sitter i meditation desto djuparet blir denna känsla. Även om jag fastnar i tankar och inte är helt närvarande vid min meditation så tycker jag ofta att denna positiva effekt endå infinner sig, det är som om att tankarna finns där men att man reagerar mindre på dem. Huruvida så menar jag att man alltså kan få ut bra effekter av processen även om man inte lyckas “stänga av” tankarna helt, vilket känns härligt att veta om! Med det sagt så skall man endå sträva efter att bli så närvarande man kan.

Blir påmind om hur jag andas!

Jag kommer på mig själv att andas väldigt ytligt många gånger under dagen, speciellt om jag är uppe i varv och stressar över saker. Små, ytliga andetag som i sin tur leder till ännu mer stress och mindre lugn och harmoni. Vid meditationen som jag utför läggs ett stort fokus vid andningen och när man går ner i varv och blir mer lugn så blir andning bättre och och djupare även av detta. Jag tror helt enkelt att om jag mediterar dagligen så bidrar det till att jag ofta kommer på mig själv att vara stressad och därmed också  andas ytligt. Ett perfekt tillfälle att samla sig själv och sin andning och försöka vara mer närvarande. Väligt bra!

Blir mer medveten om mina känslor!

Denna punkt är lik den ovan men jag blir helt enkelt mer medveten om mina känslor i olika situationer. Är jag arg så kan jag förhoppningsvis se hur onödigt eller till och med löjligt det är av mig. Om jag är handlingsförlamad så inser jag förhoppningsvis vad det beror på och slipper slösa en massa tid på att vara passiv. Är jag glad och full av energi så ser jag förhoppningsvis varför och kan kanske upprätthålla den känslan i större utsträckning.

Hur jag mediterar och sitter vid meditation!

Om vi börjar med sittställningen så sitter jag som på bilden ovan i detta inlägg, nämligen enligt Burmesisk stil. Jag har en yogamatta på golvet och en kudde under rumpan för att komma upp lite. Jag har även  händerna vilandes på mina lår med handflatorna uppåt. Att ha händerna så istället för vilandes mellan benen gör att jag slipper spänningar mellan skulderbladen. För mig är ovanstående en bekväm men samtidigt stabil ställning. Att sitta enligt föregående vis i exempelvis 30 minuter och meditera sker helt enkelt utan några krämpor eller smärtor, benet kan ibland dock domna bort och jag får vila ett par minuter innan jag kan ställa mig upp.

Vad jag vill säga är att varje individ får hitta en ställning som passar den bäst, det är viktigare än man tror och om jag sitter bra så andas jag automatiskt mycket bättre. På denna sida kan ni läsa mer kring sittställningar, väldigt basic information med tydliga bilder.

Vad skall man tänka på eller skall man tänka alls? Vad skall man fokusera på?

Metoden ser ut som följande:

  1. Sätt er bekvämt och stabilt, kanske som jag beskriver ovan eller på ett sätt som fungerar för er. Återigen, här kan ni läsa om sittställningar.
  2. Ställ en klocka på en viss tid, kanske 20 minuter. Börja inte med för långa pass.
  3. Andas in och räkna denna första inandning som ett inom er, andas ut och räkna denna första utandning som två inom er. Gör detta tills ni kommer till 10, börja sedan om.
  4. Samtidigt som ni andas in och ut och räknar andetagen så skall ni känna er andning, fokusera på den, känn magen och lungorna som fylls med luft, känn pausen som uppstår innan ni andas ut igen, känn den kalla luften som passerar genom näsan, känn pausen innan nästa inandning och så vidare.
  5. Fastnar ni i andra tankar och tappar fokus på andningen, börja då om från 1 och räkna upp mot 10 igen. Det är väldigt svårt att inte börja tänka på diverse saker mest hela tiden så känn er inte dåliga om ni får börja om hela tiden. Det ger sig mer och mer med tiden och träning!
  6. Gör ovanstående varje dag, i alla fall jag finner att det ger bätter effekt än att istället köra ett par timmar i sträck en gång i veckan. Sedan så bygger det även an stabil vana av att urföra det varje dag. De flesta andra som man talar med och som har god erfarenhet kring det hela säger ofta samma sak.

Det var egentligen allt! Se till att testa på meditation i någon form, det finns hur mycket information ute på internet som helst om ämnet. På youtube finns en massa guidade metitationer och det finns appar för att man skall få ut så mycket som möjligt av processen. Se er omkring och utforska det hela.

Har ni några kommentarer eller tankar kring meditation? Vad har fungerar bäst för er? Finns det något man bör undvika? Dela gjärna med er nedan!

Allt gott! //Joakim

 

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Save