Behöver man tillskott av d-vitamin?

Behöver man tillskott av d-vitamin?

Behöver man tillskott av d-vitamin? D-vitamin spelar en stor roll för bland annat ett friskt och starkt skelett men även för att dina muskler, lungor och ditt immunsystem skall fungera bra. I studier har d-vitaminbrist kopplats till ökad cancerrisk, depression, hjärt- och kärlsjukdomar samt mycket mer. Så att ha tillräckliga nivåer i kroppen är väldigt viktigt med andra ord!

Men behöver man tillskott av d-vitamin eller räcker det att vara ute i solen varje dag? Svaret på den frågan är tyvärr nej, i alla fall för oss som bor i Sverige. Och att få i sig tillräckligt med d-vitamin från vanlig mat är i princip omöjligt. Ägg och fet fisk är exempelvis bra källor till d-vitamin. Men du behöver äta över 70 ägg eller 800 gram fet fisk per dag för att nå den dagliga rekommendation av d-vitamin. Vi behöver med andra ord tillskott, alternativt resa till “varmare breddgrader” under vinterhalvåret (eller delar av det).

När kan man producera d-vitmain i Sverige?

Det beror på vilken tid på dagen samt vilken tid på året det är. När soltrålarna entrar jordens atmosfär i en allt för stor vinkel blockeras UVB-delen av solstrålarna och din kropp kan inte producera d-vitamin. Detta är fallet under vinterhalvåret samt på morgonen och kvällen. Den optimala tidpunkten är under sommaren mitt på dagen, då blockeras inte UVB strålarna från solen. En bra tummregel är att om din skugga är längre än dig själv så kan din kropp inte producera d-vitamin. I Södra delarna av Sverige kan vi *inte* producera vitamin-d från oktober till april, något längre gäller för våra norra delar av landet. Om man exempelvis bor i Johannesburg så kan kan producera d-vitamin året runt.

När skall man ta tillskott och hur mycket?

Under vinterhalvåret när vi inte kan producera eget d-vitamin eller dagar då vi inte kommer i tillräcklig kontakt med solen av olika anledningar behövs tillskott. För en vuxen person gäller 5000 IU/dag med en övre gräns på 10000 IU/dag. Titta på d-vitamintillskottet för att se hur många IU en tablett innehåller, är en tablett på 2500IU tag då helt enkelt två stycken för att hamna på 5000 IU.

För övrigt så beror det på din hudtyp och hur “stark” solen är när det kommer till om din kropp kan producera d-vitamin efter en viss tid i solen. Halva tiden som det tar för din hud att börja bli röd/rosa räcker för att börja prodcuera d-vitamin. För en ljus person kan detta vara ca 15 minuter på sommaren och längre tid för en mörkhyad person. Det är dock aldrig bra att bränna sig. Ju större ytor av din hud du exponerar under solen desto mer d-vitmin kan du producera, ett stort område som ryggen är bra. Solskyddsfaktor blockerar en hel del av d-vitaminproduktionen.

Kroppen kan för övrigt lagra en del d-vitamin den har producerat under sommaren men det räcker inte hela vinterhalvåret. I en studie från 2012 led 82% av ungdommar i norrbotten av d-vitaminbrist, vilket pekar på detta.

Informationen i denna text kommer från: http://www.vitamindcouncil.org/.

// Joakim

Save

JoakimJpaa

Välkommen! Här på min blogg finner ni inlägg om Göteborg, Kost & Hälsa, Träning, Meditation & Mindfulness samt en del annat! Läs mer om mig här!

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Reply: